Merin sivut

keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Kotikoulusta




uimaan ei tarvitse koskaan houkutella :)


Olemme Dubaissa 9 viikkoa, mikä on niin pitkä aika, ettei sitä voi vain lomailla koulusta. Saimme lomallemme luvan sillä "ehdolla", että minä vastaan Merin koulutehtävien tekemisestä lomamme ajan. Itsestään selvää minusta.

Tämä meidän loma on siis lomaa koulusta, sitä ei sovi sekoittaa kotikouluun - siis siihen, että vanhemmat ilmoittavat vastaavansa lapsensa koulutuksesta itse eivätkä käytä peruskoulua sen toteuttamisessa. Tuossa varsinaisessa kotikoulussa vastuu lapsen edistymisestä on puhtaasti vanhempien (meillä on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa!), kunta vaan valvoo oppivelvollisuuden toteutumista nimeämällä vastuu opettajan.

Miten me sitten koulua käydään?


Matematiikkaa
Meillä on koulukirjat matkassamme Suomesta: ylli, enkku, äidinkieli, matematiikka. Liikuntaa tulee uinnin, kävelyn ja sirkuskoulutehtävien muodossa riittävästi, kuvamataitoakin jonkun verran erilailla tehtynä, mm. videoiden muodossa. Uskonto liittyy täällä ollessa enemmänkin islamiin tutustumista, vaikkei maailman uskonnot olekaan 4. luokan ohjelmassa. Merin opettaja on ihana ja on mahdollistanut Merin suorittaa kokeita jo täällä ollessamme, eli kokeet tulevat sähköpostissa ja minä skannaan ja lähetän ne hänelle ja tietenkin paperiversiot toimitetaan koululle palatessamme.

Ystävänpäiväsydän zentangle tekniikalla







Yllin tehtävä
Sähköistä opetusmateriaalia käytetään paljon, englannin ja matematiikan kirjasarjoissa sitä on valmiina ja muuten netti on tietoa pullollaan. Mm. edu.fi ja oppiminen.yle fi ovat sivustoja, joiden oppeja ei tarvitse epäillä (sillä netissähän kaikki on totta, eikös juu!)

Täällä työviikko on sunnuntaista torstaihin, joten mekin noudatamme samaa rytmiä. Aloitamme koulupäivän n. klo 11 ja teemme 2-3 ainetta per päivä. Maanantai-iltaisin Meri osallistuu vielä Suomi-koulun tunneile (1½h), Suomi-koulun tarkoitus on ylläpitää ja vahvistaa suomenkielen taitoa ulkosuomalaisilla lapsilla, koulussa noudatetaan peruskoulun vuosiluokan äidinkielen opetussuunnitelmaa. Toki väljästi, tätä koulua ei voi reputtaa eikä siellä tehdä kokeita :)

Ihan riippuu päivästä, miten Merin saa aktivoitua. On päiviä, jolloin mennä pusketaan hyvällä tahdilla useampi tunti, mutta paremmaksi tavaksi olen todennut selkeän ajan (30-60 min) antamisen per aine ja päivän tauottamisen.

Esim meidän tiistaipäivä 9.2.:

Klo 11, äidinkielen harjoituskoe, 2 sivua, sanaluokkien harjoittelua täällä

englantia: vanhan kappaleen kuuntelu, suomentaminen, uuden kappaleen uudet sanat ja kappaleen kuuntelu, kappaleen kääntäminen suomeksi vihkoon

ruokailu

klo 13 ylliä: pituus- ja leveyspiirit ja karttaharjoitus, kirjan tehtävät vihkoon

Uimassa 1,5 tuntia

lisätehtäväsivu matematiikan kappaleesta desimaaleilla yhteenlaskeminen. 


Täällä aurinko laskee n. klo 18, joten yleensä yritän lopettaa koulupäivän 2-3 aikaan tai kuten tänään, kun käytiin suominaisten kanssa aamukahvilla, aloittamaan myöhemmin, että ehditään nauttia tuosta upeasta säästäkin.



2 kommenttia:

mummeli puuhamaasta kirjoitti...

Tuossa on puuhaa teille kummallekkin. Mutta mikä parasta saatte viettää aikaa yhdessä. Siinä teillä tulee läheisemmät välit ja sinä tiedät tarkkaan mikä on tyttären oppimisen taso kun hän palaa takaisin kouluun. Niin olipa se koulu sitten missä tahaansa.

Piia kirjoitti...

Totta! On tässä monta hyvää puolta, vaikka välillä on rankkaa ajatella, että äiti komentaessaan onkin opettaja ;)

Meri: ps.Äiti kirjoitti tuon